Co jest zdrowsze - bataty czy ziemniaki?

Co jest zdrowsze - bataty czy ziemniaki?

Redakcja

2016-08-30

brak komentarzy

Który typ ziemniaków okazuje się korzystniejszy dla zdrowia - tradycyjny ziemniak czy batat? Oba typy zawierają silne antyutleniacze skutecznie chroniące bezpośrednio przed guzami nowotworowymi – bataty zapobiegają rakowi okrężnicy, a zwykłe ziemniaki redukują ryzyko raka żołądka aż o 1/3. Bataty – mimo że to słodkie ziemniaki – rekomendowane są diabetykom, z kolei wywar z klasycznych kartofli eliminuje kamienie nerkowe i żółciowe. Czy wiesz, jakie jeszcze właściwości lecznicze przejawiają owe jarzyny?

Bataty vs ziemniaki – wartości odżywcze

Spór o to, co okazuje się zdrowsze: słodkie czy zwykłe ziemniaki, jest trudny do przesądzenia. Oba gatunki są pożywne, ale nie dla wszystkich. Czemu? Popróbujmy początkowo ustalić ich wartość odżywczą. Zarówno w batatach, jak i klasycznych ziemniakach nie ma tłuszczu. W 100 g batatów jest 1 g białka, zaś w klasycznych ziemniakach – 2 g. Początkową zauważalną różnicą jest poziom węglowodanów – 100 g słodkich ziemniaków to aż 80 g węglowodanów, podczas gdy w klasycznych jest ich 17 g. Te drugie często uznawane są za wysokokaloryczne, wobec tego dużo osób rezygnuje z nich na diecie. Natomiast to mit. Same ziemniaki nie tuczą, lecz w kombinacji z przeróżnymi dodatkami naprawdę mogą stworzyć kaloryczną bombę.

Zobacz też, jak eliminować węglowodany z diety

Witaminy i minerały w ziemniakach

Pod kątem witamin i minerałów słodkie i zwykłe ziemniaki zbytnio nie odbiegają. Znajdziemy w nich dobrą dla naszego wzroku witaminę A, wspomagające system nerwowy witaminy z grupy B (wit. B1, B2, B6, w batatach jest obecny dodatkowo kwas pantotenowy – wit. B5). Dodatkowo ziemniaki posiadają witaminy C, E, K i PP. W tych klasycznych jest również witamina D, która zapobiega stwardnieniu rozsianemu. To również splendor minerałów: potasu, wapnia, fosforu, magnezu, manganu, cynku, żelaza, sodu i selenu. Rośliny owe to dobre źródło włókna pokarmowego, które usprawnia metabolizm i zapobiega pojawieniu się blaszki miażdżycowej.


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

OdchudzanieZdrowie