Czy dobre tłuszcze istnieją?

Czy dobre tłuszcze istnieją?

Redakcja

2016-09-15

brak komentarzy

Tłuszcze dzielimy na dwa typy - nasycone oraz nienasycone. Te początkowe posiadają korzystny wpływ na organizm człowieka. Tymczasem nienasycone tłuszcze to te, które podnoszą zakres niedobrego cholesterolu w krwioobiegu i są odpowiedzialne za otyłość oraz nadwagę. Tych powinniśmy się wystrzegać. Gdzie więc odnaleźć te dobre tłuszcze?

Olej makadamia

Olej makadamia znalazł już własne miejsce na półce dowolnej kosmetykoholiczki, ale w diecie bywa nadal niedowartościowany. Całkowicie niezasłużenie. Aż 84 proc.oleju makadamia to tłuszcze jednonienasycone, w których bardzo dużo miejsca zajmują kwasy tłuszczowe omega-3. To także kopalnia fitosteroli a więc związków, które oddziałują na obniżenie niebezpieczeństwa pojawienia się raka. Olej makadamia najlepiej nadaje się do pieczenia, smażenia oraz gotowania. 

Czytaj także: Na czym polega dieta białkowo-tłuszczowa (niskowęglowowadnowa)?

Oliwa z oliwek

Oliwa z oliwek rzutuje na powiększenie w krwioobiegu serotoniny – hormonu powiązanego z uczuciem pełna. W  jej zawartości znajdują się polifenole a więc antyoksydanty, które pomagają w zwalczaniu licznych dolegliwości takich jak przykładowo osteoporoza. Dobrej jakości oliwa z oliwek musi wejść na stałe do naszej kuchni jako główny element dressingu do sałatek. Dobrze ją także podawać do dań z gotowanych jarzyn. Nie zapominajmy mimo wszystko, by nie podgrzewać jej do nazbyt wysokich temperatur, ponieważ gubi wówczas własne cechy lecznicze. 

Olej z orzechów włoskich

Ostatnie badania dowiodły, że kuracja dietetyczna bogata w taki typ tłuszczu pozwala walczyć ze stresem oraz zachować odpowiednie ciśnienie tętnicze krwi. Olej z orzechów włoskich jest zasobny w kwasy tłuszczowe, który potęgują przemianę materii oraz pomagają w szybszym spalaniu kalorii. Zmieszaj go z octem winnym, oliwą z oliwek, kminkiem i szczyptą soli, pieprzu i zrób przepyszny sos do ulubionej surówki. Nie zapominaj, by używać go jedynie na zimno, ponieważ wysoka temperatura nie rzutuje pozytywnie na jego właściwości. 

Olej rzepakowy

Według analiz zamieszczonych w ,,Experimental Biology and Medicine" osoby, których dieta jest bogata w olej rzepakowy, posiadają większe szanse na wygranie walki z rakiem, artretyzmem oraz astmą. To olej zasobny także w kwasy alfa-linolenowy i omega-3, które pełnią istotną funkcję w zachowaniu optymalnej wagi. Można na nim smażyć, piec, ale jego neutralny smak pomaga używać go też do sosów sałatkowych.


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

OdchudzanieZdrowie