Czy smażenie może być zdrowe?

Czy smażenie może być zdrowe?

Redakcja

2016-08-30

1 komentarz

Badacze przekonują, że smażenie jarzyn jest bardziej zdrowe aniżeli ich gotowanie. Budząca kontrowersje teza została uwierzytelniona eksperymentami. Jest jedynie jeden haczyk – do smażenia trzeba używać oliwy extra vergine.

Specjaliści z Uniwersytetu w Granadzie chcieli upewnić się, jak typ obróbki jedzenia oddziałuje na zawartość przeciwutleniaczy w jarzynach. Badaniu poddali ziemniaki, dynię, pomidory i bakłażana. Wykorzystali 3 różnorodne metody przygotowania – smażenie, gotowanie oraz smażenie w mieszance oliwy z oliwek extra vergine i wody (to klasyczna metoda stosowana w diecie hiszpańskiej).

Obecność przeciwutleniaczy w jarzynach

Udowodniono, że mnóstwo wartościowych na rzecz zdrowia antyoksydantów mieściło się w jarzynach, które były usmażone na oliwie z oliwek, najmniej – w ugotowanych. Skąd taki rezultat? Badacze wskazują, że w trakcie smażenia część fenoli pojawiających się w oliwie przedostaje się do jarzyn, które w taki sposób zdobywają większą dawkę przeciwutleniaczy. Substancje te uszkadzają wolne rodniki oraz obronią bezpośrednio przed wieloma dolegliwościami, m.in. guzami nowotworowymi czy cukrzycą.

Sprawdź też: Makaron jest tuczący? To mit!

Autorzy eksperymenty zwracają uwagę, że choć smażenie na oliwie może przynieść nieco cennych substancji, trzeba mieć na uwadze, że przyrządzane w taki sposób jarzyny posiadają wysoką zawartość tłuszczu i kalorii. Oprócz tego, nie zaleca się całkowicie skreślać gotowania. W trakcie badania udowodniono, że gotowane warzywa posiadają dużo więcej przeciwutleniaczy aniżeli niegotowane, ale tylko wówczas, gdy konsumujemy je razem z wodą, w której się gotowały.


Dodaj komentarz

Komentarze

gregorneasden

2016-08-30 12:35:55


wszystko jest szkodliwe jeśli nie robimy tego z umiarem i na odwrót

OdchudzanieZdrowie