Polska superżywność!

Polska superżywność!

Redakcja

2016-12-01

brak komentarzy

Superżywność (superfood) to nie jedynie egzotyczne nasiona chia, spirulina czy jagody goji. Chociaż to o nich jest głośno, niezwykłymi wartościami odżywczymi mogą poszczycić się także rodzime składniki: dynia, jarmuż, siemię lniane, żurawina, kasza jaglana czy rokitnik. Opłaca się zrobić użytek z ich cech, ponieważ przeważnie są tańsze i łatwiej dostępne.

Dynia

To warzywo posiada ogrom substancji umacniających układ immunologiczny oraz działających przeciwrakowo, powinno się zatem jak najchętniej pojawiać w jesienno-zimowym menu. Szklanka dyniowego purée daje 10 mg witaminy C oraz pokrywa siedmiokrotnie (!) zapotrzebowanie na witaminę A. Posiada wiele włókna pokarmowego (7 g na porcję) i karotenoidów, broniących przed dolegliwościami mięśnia sercowego, guzami nowotworowymi oraz dolegliwościami oczu. Posiada także magnez, wapń czy też potas. Pestki dyni są zasobne w cynk – w garści (16 g) mają w sobie go 2,5 mg. Dostarczają także fitosteroli, które redukują absorpcję cholesterolu z jedzenia. 

Jarmuż

Takie zielone liście przypominające w smaku kapustę (jarmuż należy skądinąd do rodziny kapustnych) wydają się nowością, ale w ogóle nią nie są. Jarmuż był jednym z najbardziej znanych jarzyn w średniowiecznej Europie. Niedziwne – ta roślina to pakiet składników wzmacniających. Jest obfita w białko, włókno pokarmowe, wapń, żelazo, fosfor, cynk, magnez. Silne antyoksydanty, takie chlorofil, luteina czy sulforafan, likwidują z ciała elementy niszczące DNA oraz powodujące choroby nowotworowe, a dodatkowo zatrzymują wzrost komórek nowotworowych. Szklanka jarmużu pokrywa 90% zapotrzebowania na witaminę C, 100% – na witaminę A oraz 450-600% – na witaminę K. Posiada także wit. E i z grupy B. Jarmuż doskonale czuje się w naszym klimacie, wprost lubi przymrozki. Można go uprawiać w przydomowym ogródku, zakupić w warzywniaku lub w sklepie – umyty oraz pokrojony powinien być dostępny w lodówce poprzez cały rok. 

Siemię lniane

To zasobne bogactwo nienasyconych kwasów tłuszczowych, które swobodnie może konkurować pod tym kątem z nasionami chia. Obecne w nim kwasy ALA zmniejszają zakres cholesterolu oraz trójglicerydów w krwioobiegu. Posiada także wiele włókien pokarmowych (3 g w łyżce). Siemię okazuje się najbogatszym bogactwem lignanów, dzięki którym dobroczynnie rzutuje na pracę jelit, zapobiega chorobom nowotworowym, dolegliwościom mięśnia sercowego i stanom zapalnym. Nasiona lnu zmniejszają zakres cukru w krwioobiegu u ludzi z cukrzycą typu 2. Przynoszą także wiele wapnia – 400 mg na porcję. Kisiel z siemienia lnianego działa osłaniająco na gardło, w związku z tym posiada zbawienne oddziaływanie w czasie zakażenia. 

Ostatnio dokonane zakupy:
pan Marcin z Warszawy 8 sekund temu.
Zamów Knee Active Plus w promocji:
Knee Active Plus
297 zł 137 zł
za opakowanie
Ocena 4/5 na podstawie 154 głosów.

Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

ZdrowieDietaKuchnia